نويسنده وبلاگ هيچ مسئوليتي در مورد مطالب ارائه شده در لينكها را ندارد


دريغ است ايران که ويران شود

وبلاگ جايگزين

 

فلسفه براي همه

 

مقالات فلسفي

 

  نيازمنديها   


 Gooooogle

Yahooo

goooya

goooooya

 

توانا

بلاگر

تكتاز

پاياب

كتابان

دانلود

 گو يـــا

نشريات

گفتمان

پارسيك

ويکي‌پديا

دستچين

ايران مانيا

جستجوگر

لينکستان

سلامتيران

سينما تئاتر

پرشين بلاگ

ايران فرهنگ

پي سي وورد

كتاب سياوش

 كتابهاي رايگان

فروشگاه  كتاب

كتابخانه   گلشن

پايگاه جامع پزشكان

 

 

 

فيلتر شكن

 

بهترينها

فوت و فن

مخالف فيلترينگ

 

**بروز شده در 860324*

 

فيلتر شكن   1
فيلتر شكن 2
فيلتر شكن 3
فيلتر شكن 4
فيلتر شكن 5
فيلتر شكن 6
فيلتر شكن 7
فيلتر شكن 8
فيلتر شكن 9
فيلتر شكن   10
فيلتر شكن 11
فيلتر شكن 12
فيلتر شكن 13
اخريشه نگن كم آورد

 

لينكهاي ويژه زنان

 

شبكه  زنان  ايراني

سايت خبري  زنان

تريبون  فمنيستي

مجله ايران  گوهر

زنان -- كمونيست

بنياد پژوهش  زن

زنان فاتحان فردا

زنان -- گزارشگر

انجمن حق زنان

زنان -- عصرنو

زنان -- فوروم

راديو قاصدك

زنان -- كارگر

شوراي زنان

زنان مترقي

ايران  دخت

انتخاب زنان

زنان -- آينه

آزادي  زن

مجله زنان

فمنيست

پيام زن

هستيا

كمپين

راوا

زن

 

-------------

 

آهو

گلناز

عمق

زنانه ها

ايزد بانو

ني و ناي

رهاي آبي

زن نوشت

زنان آزاده

جنس  دوم

من  يك  زنم

امشاسپندان

زن تمام شده

مجله دوستي

مرد فمنيست

خورشيد خانم

چگونه زن شدم

قصه هاي يك زن

من مسلمان بودم

اين  يك  زن  است

جنسيت    گمشده

و زن به دوردست نگاه كرد

 

مهشيد اميرشاهي

منيرو  رواني پور

ليلي  فرهادپور

نيلوفر بيضايي

سارا درويش

نسرين پرواز

شادي صدر

 

لينكهاي ويژه دگرباشان

 

حزب   سبز   ايران

هومو اوروتيسم

پي جي ال او

خانه  دوست

همبستگي

ايران جوان

هومان

صلح

 

 

كه مازندران شهر ما ياد باد

هميشه برو بومش  آباد  باد

نيازمنديهاي مازندران

 

دانشگاه علوم پزشکي بابل

موسسه مطالعاتي خزر

دانشكده فني ساري

هواشناسي استان

دانشگاه مازندران

آموزش و پرورش

مخابرات استان

اخبار  مازندران

روزنامه بشير

اخبار شمال

شمال نيوز

مازند نومه

مازندران

تبرستان

بابل نت

پارپيرار

روجين

بابل

 

وبلاگهاي مازني

 

آبگينه

سجرو

لي سر

امه ريکا

پژوهش

سوادکوه

دوزاغين

ساري نت

بابل  بازار

سكتور صفر

آيينه  انديشه

شهر بهار نارنج

سازمان توسعه بابل

مجتمع نوشيرواني بابل

يادداشتهاي  يك  ساروي

اطلاع رساني رسمي بابل

 

بندپي

 

گليا

گريوده

مازرون

كاشيكلا

فلور بندپي

زيست  بندپي

 

نشريات

 

 

نيازمنديهاي اقتصادي

 

روزنامه

سرمايه

اقتصاد پويا

عصر اقتصاد

جهان اقتصاد

صبح  اقتصاد

دنياي اقتصاد

ابرار  اقتصادي

 

 

بورس

بورکس

ايران هير

ABC تهران

تالار  بورس

ايران  بورس

خدمات بورس

شبکه خبري بورس

 

 

کانون سهامداران حقيقي

کارگزاري بانک ملي

آخرين تحليل بورس

تحليلهاي بورسي

گفتگوي بورسي

اطلاعات بورسي

كارگزاري راهبرد

لينكستان بورس

کارگزاري مفيد

بهروز شيدايي

پارس آتي نگر

سهامدار جزء

الفباي بورس

گلچين سهام

ميهن بورس

ايران تحليل

بورس نيوز

بورس نگر

بازار مالي

آبان  بروکر

آريا  سهم

پشت آينه

بورسنا

مشعل

 

Bloomberg

kitcometals

basemetals

بورس فلزات لندن

بورس فلزات تهران

بورس کشاورزي ايران

بازار اوليه  - فرابورس

 

 

 

تحليلهاي اقتصادي

ايران  اکونوميست

اقتصاد براي همه

اقتصاد خودموني

نوشته هاي  من

بورس طلا و ارز

اقتصاد در تبريز

اقتصاد ايران

سي ينا

رستاک

 

 

تازه هاي بورس و اقتصاد

 

 

 
 


فيلتر

فيلترشکن

فيلتر شکن

آنتي

انتي

آخر

آخرين

اخر

اخرين

جديد

جديدترين

ضد

فيلترينگ

پراکسي

 

 
فلسفه براي همه


Monday, June 27, 2005

با درود بر همگي

آناكساگوراس – قسمت چهارم

پيدايش جهان و جهانشناسي

در لحظه اي از نخستين شكل هستي، زماني كه همه چيزها در يك انبوهي درهم اميخته جاي داشتند، نوس در ان حركتي برانگيخت و اين حركت بشكل چرخش يا حركت گردابي بود؛ زيرا اين شكل حركت براي متفكران يوناني، معقولترين و كاملترين شكل جنبش بوده است. اين گردش يا جريان نخست در ناحيه اي كوچك اغاز شد و سپس به نواحي وسيعتري راه يافت، پيش از هرچيز آثر(هوا) و آيثر جدا شدند زيرا ايندو بر مواد ديگر مسلط بودند. آثثر براي آناكساگوراس نماينده چيزهاي سرد، تاريك و سنگين است و آيثر(هواي اتشناك) نماينده مواد گرم، سبك و رقيق است.بدينسان در اثر سرعت چرخش، مواد غليظ و نمناك و سرد و تاريك، بسوي مركز حركت گردابي گراييدند و در انجاييكه اكنون زمين نام دارد گرد امدند، و مواد سبكتر مانند مواد رقيق و گرم و خشك، بسوي پيرامون دايره چرخنده، يعني در مسير صعود خود، بسوي فراخناي آيثر برخاستند. از ميان اين مواد جداشده غليظ و سرد، در اثر چرخش بيشتر، اب پديد امد و از اب زمين شكل گرفت، يعني خاك پديد امد و از خاك در اثرسرما يعني انجماد ان، سنگها بوجود امدند و در جريان چرخش سريع زمين، سنگهايي از ان جداشدند و در اثر تماس با هواي آتشناك پيراموني برافروخته شده و ستارگان را تشكيل دادند. زمين كه نخست در حالت لاي مانند بود، در اثر تابش خورشيد و گرماي ان خشك شد و ابهايي كه برجاي مانده بودند، در نتيجه تبخير شورمزه شدند و درياها را پديد اوردند.
بنابر گزارشاتي كه نويسندگان بعد به نقل از وي نقل كردند اناكساگوراس معتقد بود كه:
1-سرچشمه رودخانه ها قسمتي از باران است و برخي از ابهاي درون زمين، چون زمين ميان تهي است و در حفره ها و شكافهاي خود داراي مقداري اب است.
2-رودخانه نيل در تابستان طغيان ميكند بعلت ابهايي كه از برفهاي موجود در نواحي جنوبي در ان فرو ميريزند.
3-خورشيد و ماو و همه اختران، سنگهاي برافروخته اتشناكند كه چرخش آيثر انها را با خود ميگرداند.
4-ما گرماي ستارگان را احساس نميكنيم، بعلت دوري انها و فاصله انها با زمين.
خسوف(گرفتگي ماه) در اثر حائل شدن زمين ميان خورشيد و ماه پديد ميايد و كسوف در اثر حائل شدن ماه ميان زمين و خورشيد روي ميدهد.
5-ستارگان دنباله دار در نتيجه بهم پيوستن دو يا چند ستاره كه شعاعهايشان بهم برميخورند، پديد ميايند.
6-هنگاميكه گرما بر سرما(ايثر بر آئر) فشار مياورد اواز ان تندر را ايجاد ميكند و رنگ دادن ان به ابرهاي سياه اذرخش را پديد مياورد.
7-چون ابرهاي منجمد شده به قسمتهاي سرد شده زمين فرو ميافتند تگرگ پديد ميايد.
8-رنگين كمان درنتيجه بازتاب روشنايي خورشيد بر ابرهاي انبوه است
.
چنانكه ديده ميشود، آناكساگوراس بيشتر از طبيعيان پيش از خود، به جهانشناسي و بويژه اخترشناسي توجه داشته است و همواره سعي ميكرد رويدادهاي طبيعي را با توسل به علتهاي طبيعي و مادي توجيه كند.

زيست شناسي

چنانكه ديديم از نظر آناكساگوراس «در همه چيز بهره اي از همه چيز هست جز نوس، اما چيزهايي هم وجود دارند كه نوس در انها هست.» تنها فرق ميان چيزهاي جاندار و بيجان در اين است كه در جانداران بهره اي از عقل(مقصود ادراك است) وجود دارد، اما در بيجانان از ان بهره اي يافت نميشود. گزارشي درباره آناگساگوراس ميگويد: «در غذا ما چيزهايي را ميگيريم كه ساده ومتجانسند، مانند اب و به وسيله اينهاست كه موها، رگها، شريانها، گوشت، پيها، استخوانها، و همه قسمتهاي ديگر تن تغذيه ميشوند. در اينصورت بايد بپذيريم كه هر چيزي كه وجود دارد، در غذايي كه ما ميخوريم يافت ميشود، وهمه چيز رويش خود را از چيزهايي كه هستند بدست مياورند. در غذا بايد اجزايي باشند كه خون ايجاد ميكنند و برخي كه پيها و برخي استخوانها و مانند اينها را ميسازند، اجزايي كه تنها بينش عقلي ميتواند انها را دريابد. نيازي نيست كه ما اين امر را كه نان و اب اين چيزها را پديد مياورند به جنبه حسي بازگردانيم، بلكه اجزايي كه در نان و اب يافت ميشوند، تنها با مشاهده عقلي قابل تصور است.» نكته ديگر اينكه اناكساگوراس در گزارشي از ارسطو ميگويد: «آناكساگوراس ميگويد كه انسان بعلت داشتن دستها هوشمندترين جانوران است.» اين بدان معني است كه ادمي توانسته با بكار بردن دستهاي خود، در ساختن چيزهاي گوناگون و افرينشهاي تازه، بر توانايي فكري و بر اگاهي خود بيافزايد.

احساس و ادراك

بديهي است كه نزد آناكساگوراس كه همواره بر محور تعليل و توجيه عقلاني و طبيعي چيزها ميگردد، بايد درباره احساس و ادراك و شكل فعاليت انها نزد انسان، نظرياتي پديد ايد. در گزارشي از ثئوفراستوس امده است: «آناكساگوراس ميگويد كه احساس بوسيله اضداد پديد ميايد، زيرا همانندها دربرابر همانندها تاثيرناپذيرند. ما بوسيله انعكاس تصاوير در مردمك چشم ميبينيم، ولي هيچ تصويري بر يك چيز همرنگ منعكس نميشود، بلكه فقط بر رنگي كه با ان فرق دارد. در بيشتر جانوران اين اختلاف رنگ بيشتر در طي روز و براي ديگران در شب است، و در ان هنگام تيز ميبينند... و بهمين نحو است كه پسايي و چشايي(موضوعهاي خود را) تشخيص ميدهند. چيزيكه درست بهمان سردي يا گرمي يك چيز است، در اثر تماس خود، نه انرا گرم ميكند نه سرئ.و بهمينسان شيريني و ترشي بوسيله خود انها احساس نميشوند. ما سرد را بوسيله گرم ميشناسيم و بيطعم را بوسيله شور و شيرين را نيز، بعلت نقصان هريك از انها و ...» نكته اساسي در نظريه آناكساگوراس اين است كه وي انرا نتيجه تاثير و تاثر اضداد ميداند و اين در مقايسه با نظريات متفكران پيش از او پيشرفته تر است. درباره شناخت و امكانهاي ان در نتيجه فعاليت حواس دست ميدهد، اناكساگوراس ميگويد: «بعلت ناتواني انها(حواس) ما توانا نيستيم كه حقيقت را تشخيص دهيم.» و اين گفته سبب شده است كه گروهي آناكساگوراس را منكر امكان معرفت بدانند. اناكساگوراس در تاييد اين نظر خود مثال اميزش رنگها را بميان ميكشد و ميگويد اگر دو رنگ سياه و سفيد را يكي بر ديگري، قطره قطره بيفزاييم، حس بينايي از تشخيص دگرگوني تدريجي ان ناتوان است، هرچند يك واقعيت عيني است، سپس نتيجه ميگيرد كه «بطور كلي عقل معيار است.» همه اينها نشان ميدهد كه وي به خطاي حواس بيروني توجه فراوان داشته لست، ولي امكان شناخت عيني را رد نكرده است. و براي اين خطاي حسي، وي عقل و اگاهي را كه مواد خام خود را از حواس ميگيرد، معيار تشخيص درستي ادراك حسي ميشمارد.وي ميگويد كه حواس از ادراك علل، انگيزه ها و همبستگيهاي نهاني و دروني چيزها ناتوانند، زيرا هر چيز بيشمار چهره خا و جنبه هاي گوناگون دارد و حواس ما تنها برخي از اين چهره ها و جنبه خها را هربار در مييابد، اما عقل يا هوش، ان داوريست كه ميتواند ميان داده هاي حسي، همبستگي پيدا كند و نقصان يكي را به ياري ديگري جبران كند.قوانين و علل عيني و واقعي هستنده ها، اشكار نيستند و خود را به اساني در اختيار ادراك حسي ما نميگذارند. اما همه پديده هاي طبيعت ميتوانند ديدگاهي بسوي قوانين و علل نهفته دروني انها باشند و درست بهمين علت است كه اناكساگوراس ميگويد: «پديده ها منظر چيزهاي ناپيدايند.» براي وي دست يافتن و رسيدن به معرفت يا شناخت هدف زندگي و مقصود هستي ادمي است.

پايدار باشيد.
تابعد ...
__    __    __    __    __    __    __

 

مطالب قسمتهاي

 گذشته را در لينك بايگاني ميتوانيد بيابيد


بايگاني

خانه

ايميل

فلسفي

 

نگاره هاي  فلسفي

فلسفه -- باشگاه

نگرش -- فلسفي

اكسير -- فلسفي

زنده  باد  فلسفه

فلسفه  نازبانو

کافر --فلسفي

تاريخ فلسفه

فل و سفه

اند يشه

فلسفه

نيلگون

 

-------------

 

بوف

اپيستمه

شهر  خرد

فلسفه علم

فلسفه ذهن

فلسفه غرب

حسين کاجي

نيلوفر-ملکيان

ذهن  سوخته

سراي انديشه

در  آغاز  زمانه

فلسفه تحليلي

انديشه فلسفي

علي طهماسبي

سوژه در حاشيه

خودت را بشناس

انديشه در تنهايي

همه فيلسوف باشيم

انجمن  فلسفه دانشگاه قم

انساني بسيار انساني

پرسش پارسايي انديشه

 

 

پيشنهادي

 

در دفاع از سوسياليزم

از اسطوره تا واقعيت

آرشيو ماركسيست

ادبيات فلسفه هنر

آرمان  و   انديشه

منوچهر   جمالي

معنويت عقلانيت

باشگاه  انديشه

کانون  انديشه

كلوپ  انديشه

فلسفه  تاريخ

دکتر سروش

فرياد بي صدا

گروه  ملكوت

ايران باستان

توتم انديشه

انسان امروز

پيام ايرانيان

انجمن افراز

آدم  و  حوا

حوا  و  آدم

فرهنگشهر

سيپريسك

سيبستان

عصر جديد

آينده  نگر

روز سپيد

جهانبگلو

امر منفي

مريم اينا

خوابگرد

گلشن

ميلاني

اكسير

باهماد

كتابچه

دبش

افشا

 

نشريه ليبرال-دموكرات

 

مجلات فلسفي

 

خردنامه همشهري

سروش انديشه

ارغنون

ذهن

 

سايتهاي

خبري تحليلي سياسي

 

اتحاد جمهوري خواهان

فوروم سوسياليسم

همبستگي كارگري

لوموند ديپلوماتيك

كميته   اقدام

شرق انلاين

پن لاگ خبري

ايران  استار

شبكه جوان

ايران  امروز

پشت پرده

پارس  مديا

كمونيست

پيك خبري

روشنگري

راه آزادي

جبهه ملي

ايران  نيوز

هاتف نيوز

آفتاب نيوز

راه  كارگر

ايران آزاد

اخبار روز

پيك ايران

نو انديش

آذين داد

گزارشگر

نوريزاده

تبريز نيوز

گويا نيوز

صداي ما

راه توده

آريا نيوز

بروسكا

پيك نت

صبحانه

نگاه نو

فانوس

بامداد

انتخاب

رويداد

پن لاگ

بازتاب

دريچه

كومله

آشوب

نثر ما

كارگر

بهنود

ميهن

ميزان

امروز

نوروز

فردا

روزنه

پندار

داور

آينه

كار

 

-------------

 

 روزنامه هاي خبري

 

روز

ايران

شرق

اعتماد

آينده نو

حيات نو

ايران ما

جام جم

کارگزاران

همشهري

عصر آزادي

اعتماد ملي

لينك روزنامه ها

 

 

لينكهاي ادبي

 

سبز انديشان

لينك   مانيها

ايران كليدر

سمرقند

ادبكده

سخن

دوات

واژه

فروغ

قابيل

ناتور

خزه

باران

مانيها

پژواك

ماندگار

آدم و حوا

مجله شعر

گردون ادبي

كتاب سياوش

عباس معروفي

ادبيات داستاني

ادبيات  و  فرهنگ

تراوشات كثيف ذهن

شبكه ادبي   1  2  3  4  5

 

مجلات خواندني

 

لوموند ديپلماتيك

سياه و سفيد

هفت سنگ

كاپو چينو

پيك هفته

شرقيان

شهروند

گذرگاه

كارنامه

صبحانه

آلاچيق

نيمروز

بخارا

كلك

نامه

لور

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

فيلتر

فيلترشکن

فيلتر شکن

آنتي

انتي

آخر

آخرين

اخر

اخرين

جديد

جديدترين

ضد

فيلترينگ

پراکسي

Tamplate By:

  خُسن آقا
 


فلسفه براي همه