با درود بيكران
مکتب اتومیان – بخش2 لوكيپوس (Leukippos)
از زمان و زندگي اين فيلسوف اطلاع دقيقي در دست نيست. ديوژنس لائرتيوس مينويسد كه وي در شهر الئا بدنيا امده است، اما بعضي ديگر ميگويند كه زادگاه وي شهر آيدرا در شمال درياي اژه يا شهر ميلتوس بوده است. از سوي ديگر تئوفراستوس در اينكه وي از شهر الئا يا ميلتوس بوده باشد مردد است و شايد علت اين باشد كه وي با فلسفه مكتب الئا و بويژه عقاد پارمنيدس پيوند و اشنايي نزديك داشته است و چنانچه خواهيم ديد فلسفه او در واقع واكنش ديگري است دربرابر اصول و عقايد مكتب الئا. درباره تاريخ زندگي وي نميتوان با اطمينان چيزي گفت. وي به هر حال همزمان پارمنيدس و از او جوانتر و نيز همعصر آناكساگوراس و امپدوكلس بوده است و استاد دموكريتوس و با مقايسه با تاريخي كه از زندگي شاگرد وي در دست است، شايد بتوان تاريخ تولد وي را در حدود 4780 يا 470 پ.م قرار داد.
نوشته هاي لوكيپوس
در اينكه وي عقايد فلسفي خود را در كتابي عرضه داشته باشد، اكنون ترديدي نيست و گواهي ارسطو بهتريت دليل بر وجود ان ميباشد. ثئوفراستوس به كتاب لوكيپوس اشاره ميكند كه مِگاس دياكوسموس (Megas diakosmos) يا نظام جهاني بزرگ نام داشته است. درباره اصالت اين نوشته ها بعدها سخن فراوان گفته شده است و بعضي انرا نيز اثر شاگردش ميدانند، زيرا دموكريتوس مسلمن كتابي بنام ميكروس دياكوسموس (Mikros diakosmos) يا نظام جهاني كوچك نوشته بوده است. از نوشته هاي لوكيپوس هيچ چيز باقي نمانده است جز يك جمله كه ديگران انرا نقل كرده اند: «هيچ چيز به تصادف پديد نمي ايد، بلكه همه چيز به يك علت و به ضرورت روي ميدهد.» اين گفته از نوشته اي بنام ‹درباره عقل› كه به وي نسبت ميدهند، نقل شده است. به هر حال كساني مانند ارسطو و شاگردانش، نوشته هاي وي و دموكريتوس را به خوبي تشخيص ميداده اند و بين انها فرق ميگذاشتند، اما بعدها، مولفان ديگر اين فرق را ناديده گرفته و همه نوشته هاي موجود را به خود دموكريتوس نسبت داده اند و بدين سبب براي آيندگان تشخيص نوشته هاي استاد از نوشته هاي شاگرد امكان نداشته است.
ادامه دارد...
بدرود |