نويسنده وبلاگ هيچ مسئوليتي در مورد مطالب ارائه شده در لينكها را ندارد


دريغ است ايران که ويران شود

وبلاگ جايگزين

 

فلسفه براي همه

 

مقالات فلسفي

 

  نيازمنديها   


 Gooooogle

Yahooo

goooya

goooooya

 

توانا

بلاگر

تكتاز

پاياب

كتابان

دانلود

 گو يـــا

نشريات

گفتمان

پارسيك

ويکي‌پديا

دستچين

ايران مانيا

جستجوگر

لينکستان

سلامتيران

سينما تئاتر

پرشين بلاگ

ايران فرهنگ

پي سي وورد

كتاب سياوش

 كتابهاي رايگان

فروشگاه  كتاب

كتابخانه   گلشن

پايگاه جامع پزشكان

 

 

 

فيلتر شكن

 

بهترينها

فوت و فن

مخالف فيلترينگ

 

**بروز شده در 860324*

 

فيلتر شكن   1
فيلتر شكن 2
فيلتر شكن 3
فيلتر شكن 4
فيلتر شكن 5
فيلتر شكن 6
فيلتر شكن 7
فيلتر شكن 8
فيلتر شكن 9
فيلتر شكن   10
فيلتر شكن 11
فيلتر شكن 12
فيلتر شكن 13
اخريشه نگن كم آورد

 

لينكهاي ويژه زنان

 

شبكه  زنان  ايراني

سايت خبري  زنان

تريبون  فمنيستي

مجله ايران  گوهر

زنان -- كمونيست

بنياد پژوهش  زن

زنان فاتحان فردا

زنان -- گزارشگر

انجمن حق زنان

زنان -- عصرنو

زنان -- فوروم

راديو قاصدك

زنان -- كارگر

شوراي زنان

زنان مترقي

ايران  دخت

انتخاب زنان

زنان -- آينه

آزادي  زن

مجله زنان

فمنيست

پيام زن

هستيا

كمپين

راوا

زن

 

-------------

 

آهو

گلناز

عمق

زنانه ها

ايزد بانو

ني و ناي

رهاي آبي

زن نوشت

زنان آزاده

جنس  دوم

من  يك  زنم

امشاسپندان

زن تمام شده

مجله دوستي

مرد فمنيست

خورشيد خانم

چگونه زن شدم

قصه هاي يك زن

من مسلمان بودم

اين  يك  زن  است

جنسيت    گمشده

و زن به دوردست نگاه كرد

 

مهشيد اميرشاهي

منيرو  رواني پور

ليلي  فرهادپور

نيلوفر بيضايي

سارا درويش

نسرين پرواز

شادي صدر

 

لينكهاي ويژه دگرباشان

 

حزب   سبز   ايران

هومو اوروتيسم

پي جي ال او

خانه  دوست

همبستگي

ايران جوان

هومان

صلح

 

 

كه مازندران شهر ما ياد باد

هميشه برو بومش  آباد  باد

نيازمنديهاي مازندران

 

دانشگاه علوم پزشکي بابل

موسسه مطالعاتي خزر

دانشكده فني ساري

هواشناسي استان

دانشگاه مازندران

آموزش و پرورش

مخابرات استان

اخبار  مازندران

روزنامه بشير

اخبار شمال

شمال نيوز

مازند نومه

مازندران

تبرستان

بابل نت

پارپيرار

روجين

بابل

 

وبلاگهاي مازني

 

آبگينه

سجرو

لي سر

امه ريکا

پژوهش

سوادکوه

دوزاغين

ساري نت

بابل  بازار

سكتور صفر

آيينه  انديشه

شهر بهار نارنج

سازمان توسعه بابل

مجتمع نوشيرواني بابل

يادداشتهاي  يك  ساروي

اطلاع رساني رسمي بابل

 

بندپي

 

گليا

گريوده

مازرون

كاشيكلا

فلور بندپي

زيست  بندپي

 

نشريات

 

 

نيازمنديهاي اقتصادي

 

روزنامه

سرمايه

اقتصاد پويا

عصر اقتصاد

جهان اقتصاد

صبح  اقتصاد

دنياي اقتصاد

ابرار  اقتصادي

 

 

بورس

بورکس

ايران هير

ABC تهران

تالار  بورس

ايران  بورس

خدمات بورس

شبکه خبري بورس

 

 

کانون سهامداران حقيقي

کارگزاري بانک ملي

آخرين تحليل بورس

تحليلهاي بورسي

گفتگوي بورسي

اطلاعات بورسي

كارگزاري راهبرد

لينكستان بورس

کارگزاري مفيد

بهروز شيدايي

پارس آتي نگر

سهامدار جزء

الفباي بورس

گلچين سهام

ميهن بورس

ايران تحليل

بورس نيوز

بورس نگر

بازار مالي

آبان  بروکر

آريا  سهم

پشت آينه

بورسنا

مشعل

 

Bloomberg

kitcometals

basemetals

بورس فلزات لندن

بورس فلزات تهران

بورس کشاورزي ايران

بازار اوليه  - فرابورس

 

 

 

تحليلهاي اقتصادي

ايران  اکونوميست

اقتصاد براي همه

اقتصاد خودموني

نوشته هاي  من

بورس طلا و ارز

اقتصاد در تبريز

اقتصاد ايران

سي ينا

رستاک

 

 

تازه هاي بورس و اقتصاد

 

 

 
 


فيلتر

فيلترشکن

فيلتر شکن

آنتي

انتي

آخر

آخرين

اخر

اخرين

جديد

جديدترين

ضد

فيلترينگ

پراکسي

 

 
فلسفه براي همه


Tuesday, November 08, 2005

با درود فراوان
مکتب اتومیان – بخش6
پيدايش جهان

ديوژنس لائرتيوس گزارش ميدهد كه: «لوكيپوس ميگويد كه كل نامحدود است، چنانكه پيش از اين گفته شد، و از ان بخشي پر است و بخشي تهي... از اينها جهانهاي بيشماري پديد ميايند و دوباره در انها منحل ميشوند. جهانها چنين پديد امدند، اجسام بسياري با همه گونه شكلها، پس از بريده شدن از نامحدود، در فضاي تهي به حركت درامدند، انگاه در هم انبوه شدند و چرخشي گردابي را پديد اوردند و در ان، درحاليكه به هم برميخوردند و به همه نحوه ها ميچرخيدند، اغاز به جداشدن كردند، همانندها از همانندها. اما چون در اثر انبوهي شماره انها، ديگر نتوانستند به تعادل بچرخند، انها كه لطيف بودند، به فضاي تهي پيراموني گراييدند، چنانكه گويي غربال شده اند؛ درحاليكه بقيه‹باهم ماندند› و چون بهم پيچيده بودند، دستجمعي با يكديگر به چرخش درامدند و نخستين منظومه كره شكل را ساختند. اين منظومه مانند غشايي جداماند و همه گونه اجسام را دربرداشت. اما همچنانكه اينها در اثر مقاومت مركزي ميچرخيدند، ان غشاي پيراموني نازك ميشد، در حاليكه اتومهاي بهم چسبيده، در اثر تماس با گردش گردابي، باهم جريان مييافتند. بدينسان زمين پديد امد، درحاليكه اتومهاي به مركز حمل شده باهم ميماندند. بازهم غشاي پيراموني در اثر جذب اجسامي از بيرون، بزرگتر ميشد، و همچنانكه با حركت گردابي ميچرخيد با هر چه در تماس ميامد، انرا در خود ميكشيد. برخي از اين اجسام درهم پيچيده، تركيبي را ساختند كه نخست آبدار و گل الود بود، اما همانگونه كه با چرخش گردابي كلي ميچرخيدند، خشك شدند و اتش گرفتند و خميره ستارگان را تشكيل دادند... همانگونه كه جهان پديد امده است، به همانسان نيز افزايش ميابد، كاهش ميگيرد و از ميان ميرود، به حكم جبر، كه وي چگونگي انرا اشكار نميسازد.» گزارش ديگري از آيتيوس در كتاب نظام جهاني بزرگ ميگويد: «جهان كه شكلي از هرسو گرد دارد، بدينسان تشكيل شد: اجسام تقسيم ناپذيري كه حركت انها بي نقشه پيشين و تصادفي است، همواره با سرعتي هر چه بيشتر در حركت بودند، و از انها بسياري كه داراي شكلها و بزرگيهاي گوناگون بودند، بهم گرد امدند. همچنانكه اينها در يكجا درهم انبوه شده بودند، انهايي كه بزرگتر و سنگينتر بودند، همه بسوي پايين ته نشين شدند؛ اما همه انهايي كه كوچك و گرد و صاف و لغزان بودند، در اثر بهم برخورد اتومها، به بيرون پرتاب شده و به فضاي بالا رانده شدند. همچنانكه نيروي ضربه دار براي بيرون راندن انها به فضاي بالا قطع شد و ديگر ضربه اي انها را به فضاي بالا نميراند، و چون ديگر مانع داشتند كه ته نشين شوند، به جاهايي رانده شدند كه ميتوانستند انها را بپذيرند. اينها(اتومهاي) پيراموني بودند و انبوهي از اجسام در انجا در اطراف يافت ميشدند، كه با يكديگر درهم پيچيده اند و بعلت وضع دايره مانند خود اسمانها را پديد آوردند. اما اتومهايي كه داراي همين خميره بودند(اما از جهات ديگر مختلفند) همچنانكه به فضاي بالا پرتاب ميشدند، گوهر ستارگان را تشكيل دادند. انبوه اجسام بخار شده، با هوا برخورد كرد و انرا بيرون راند. چون اين هوا در اثر حركت بصورت باد درامد و ستارگان را با خود دربرگرفت، اينها را همراه خود در دايره اي بهر سو ميكشانيد و حركت دايره وار كنوني خود را نگهداشت. سپس از توده هاي ته نشين شده، زمين پديد امد. و از انها كه به فضا رانده شده بودند، آسمان، آتش و هوا پديد امد. اما از انجا كه هنوز ماده بسياري در زمين جمع مانده بود، همچنانكه زمين در اثر ضربات باد و جريانهاي هوايي كه از ستارگان ميامد، متراكم ميشد، همه شكلهاي كوچكپاره ان نيز زير فشار سخت جاي گرفت و طبيعت مرطوب(اب) را پديد اورد.» از گزارشات بالا باتوجه به اختلافاتي كه باهم دارند ميتوان چنين برداشت كرد كه؛ نخست، پيش از اينكه هيچيك از پديده هاي هستي كنوني، بوجود امده باشند، توده اي انبوه و انباشته از اتومها، مانند توده ابري بي پايان كه همه امكانهاي هستي را در خود داشته است، ديده ميشود. سپس در لحظه اي معين، انبوهي از اتومها، داراي اشكال گوناگون، در فضاي تهي بي پايان بحركت در ميايند و بصورت گردابي به چرخش در ميايند و سپس اتومهايي كه در شكلهاي انها همانندي و تناسب و در نتيجه امكان بهم پيوستن وجود داشت، از ديگر اتومها جدا گشته و به چرخش گردابي خود ادامه دادند و بعلت تناسب بين شكلهايشان و نيز در اثر برخورد، بهم چسبيده و منظومه يا تركيب كره شكل ساختند و ... ستارگان و ... تشكيل گشت.
اكنون اين پرسش بميان ميايد كه چه چيزي انگيزه چرخش و حركت گردابي در آغاز شد؟ لوكيپوس انرا جبر و ضرورت(نه خدا!) ميداند كه همه چيز در هستي(حتي خدا!) بعلت ان پديد ميايند. وي خود را نيازمند يك انگيزه غير مادي و مجرد براي حركت اتومها نميبيند، زيرا وي و دموكريتوس، حركت را جاويدان و ازلي ميدانستند و به تكاپويي نيرومند و هميشگي باور داشتند. بعقيده دموكريتوس: «همه چيز موافق با ضرورت پديد ميايد و چرخش گردابي علت پيدايش همه چيزهاست كه وي انرا جبر مينامد.» خود لوكيپوس گويد: «هيچ چيز بتصادف پديد نميايد، بلكه همه چيز بع يك علت و بضرورت روي ميدهد.» همچنين انها به وجود جهانهاي بيشمار اعتقاد داشته كه در فضاي تهي بي پايان پراكنده اند، كه برخي در كمالند و برخي در كاهشند.

روح، احساس و ادراك

براي اتوميا چنانكه ديديم، تنها دوچيز اصالت دارد: اتمها و خلا. هر پديده ديگري در جهان بايد از اين ديدگاه داوري گردد و انچه كه انگيزه پيدايش پديده هاي گوناگون هستي ميشود، اختلاف ذاتي خود اتمها، يعني شكل، ترتيب و وضع انهاست. چيزهاي جهان نيستند جز كميتهاي گوناگون از اتومها و بدينسان كيفيات و صفات اشيا نيز نتيجه چگونگي تركيب كمي اتومهاي انهاست. آيتيوس گزارش دهد: «... يك چيز بوسيله اختلاف اتومهاي ان در شكل، ترتيب و وضع انها گرم و اتشين ميشود، يعني هنگاميكه از اتومهاي نوكدار، و لطيفپاره و انها كه در وضع همانندي هستند، تشكيل شده است و برعكس، هنگامي يك چيز سرد و ابگون ميشود كه اتومهاي ان ضد اينها باشد، و برخي روشن و درخشان و برخي تيره و تاريكند.» در اينجا ادراك هستي نزد انسان پيش ميايد. اگر كيفيات گوناگون، اعراض وارد بر اتومها باشند، ايا نميتوان گفت كه ادراك حسي در انسان نيز تابع همان اعراض و بنابراين اعتباري و نسبي است؟ آيتيوس گزارش دهد: «ديگر فيلسوفان معتقدند كه صفات محسوسات جزو طبيعت انهاست، اما دربرابر ان لوكيپوس و... انها را تعينات ناشي از عادت معمول ميدانند، يعني تاثرات ما و اعتقاد ناشي از انها، هيچ چيز حقيقي و هيچ چيز ادراك پذير نيست، جز عناصر نخستين، يعني اتومها و خلا. اينها بتنهايي، طبيعت ذاتي اند، اما چيزهاي مركب از اينها كه در وضع و ترتيب و شكل با يكديگر اختلاف دارند، عرضي اند.» دموكريتوس، برپايه نظريه كلي اتومي، احساس، تفكر و تصور را نيز نتيجه برخورد و تماس اتومها با ندامهاي حسي ميداند. تفكر هنگامي روي ميدهد كه روح از لحاظ تركيب و اميختگي، اتومهايش در حد تعادل و به اندازه هاي درست قرار دارد(وي روح را نيز مركب از اجسام مادي ميداند.). هنگاميكه چيزهاي بيروني بنحوي بر تن ما تاثير ميكنند، يعني اتومهاي اشيا(بنظر اتوميان از اجسام همواره اتومهايي به سمت فضا منتشر ميشود.) با اتومهاي درون پيكر ما در تماس ميايند، يكي از احساسها روي ميدهد، بنابراين حسيات خارجي تابع نحوه تاثر ما از انهاست. همه جانداران داراي همان تاثرات حسي نيستند، بلكه انچه براي يكي شيرين است، براي ديگري تلخ و تند و... است.
روح نيز بعقيده لوكيپوس از اتومها ساخته شده و از آتش است و درميان بيشمار شكلهاي گوناگون اتومها، روح از اتومهاي ‹كره شكل› ساخته شده است كه در عين حال اتش نيز از انها تركيب يافته است، زيرا اينگونه اشكال بيشتر از ديگران ميتوانند در چيزها نفوذ كنند و چيزهاي ديگر را بحركت دراورند.بعقيده اتوميان، تنفس معيار زندگيست. درحاليكه فضاي بيروني تن را بهم فشار ميدهد و اتومهيي كه به موجود حركت ميدهند، بيرون ميراند(بازدم)، از سوي ديگر از راه تنفس، اتومهايي داراي همان شكل از بيرون وارد بدن ميشود و بدينسان از انحلال اتومهاي موجود در بدن جلوگيري ميكند.
ادامه دارد...
بدرود
__    __    __    __    __    __    __

 

مطالب قسمتهاي

 گذشته را در لينك بايگاني ميتوانيد بيابيد


بايگاني

خانه

ايميل

فلسفي

 

نگاره هاي  فلسفي

فلسفه -- باشگاه

نگرش -- فلسفي

اكسير -- فلسفي

زنده  باد  فلسفه

فلسفه  نازبانو

کافر --فلسفي

تاريخ فلسفه

فل و سفه

اند يشه

فلسفه

نيلگون

 

-------------

 

بوف

اپيستمه

شهر  خرد

فلسفه علم

فلسفه ذهن

فلسفه غرب

حسين کاجي

نيلوفر-ملکيان

ذهن  سوخته

سراي انديشه

در  آغاز  زمانه

فلسفه تحليلي

انديشه فلسفي

علي طهماسبي

سوژه در حاشيه

خودت را بشناس

انديشه در تنهايي

همه فيلسوف باشيم

انجمن  فلسفه دانشگاه قم

انساني بسيار انساني

پرسش پارسايي انديشه

 

 

پيشنهادي

 

در دفاع از سوسياليزم

از اسطوره تا واقعيت

آرشيو ماركسيست

ادبيات فلسفه هنر

آرمان  و   انديشه

منوچهر   جمالي

معنويت عقلانيت

باشگاه  انديشه

کانون  انديشه

كلوپ  انديشه

فلسفه  تاريخ

دکتر سروش

فرياد بي صدا

گروه  ملكوت

ايران باستان

توتم انديشه

انسان امروز

پيام ايرانيان

انجمن افراز

آدم  و  حوا

حوا  و  آدم

فرهنگشهر

سيپريسك

سيبستان

عصر جديد

آينده  نگر

روز سپيد

جهانبگلو

امر منفي

مريم اينا

خوابگرد

گلشن

ميلاني

اكسير

باهماد

كتابچه

دبش

افشا

 

نشريه ليبرال-دموكرات

 

مجلات فلسفي

 

خردنامه همشهري

سروش انديشه

ارغنون

ذهن

 

سايتهاي

خبري تحليلي سياسي

 

اتحاد جمهوري خواهان

فوروم سوسياليسم

همبستگي كارگري

لوموند ديپلوماتيك

كميته   اقدام

شرق انلاين

پن لاگ خبري

ايران  استار

شبكه جوان

ايران  امروز

پشت پرده

پارس  مديا

كمونيست

پيك خبري

روشنگري

راه آزادي

جبهه ملي

ايران  نيوز

هاتف نيوز

آفتاب نيوز

راه  كارگر

ايران آزاد

اخبار روز

پيك ايران

نو انديش

آذين داد

گزارشگر

نوريزاده

تبريز نيوز

گويا نيوز

صداي ما

راه توده

آريا نيوز

بروسكا

پيك نت

صبحانه

نگاه نو

فانوس

بامداد

انتخاب

رويداد

پن لاگ

بازتاب

دريچه

كومله

آشوب

نثر ما

كارگر

بهنود

ميهن

ميزان

امروز

نوروز

فردا

روزنه

پندار

داور

آينه

كار

 

-------------

 

 روزنامه هاي خبري

 

روز

ايران

شرق

اعتماد

آينده نو

حيات نو

ايران ما

جام جم

کارگزاران

همشهري

عصر آزادي

اعتماد ملي

لينك روزنامه ها

 

 

لينكهاي ادبي

 

سبز انديشان

لينك   مانيها

ايران كليدر

سمرقند

ادبكده

سخن

دوات

واژه

فروغ

قابيل

ناتور

خزه

باران

مانيها

پژواك

ماندگار

آدم و حوا

مجله شعر

گردون ادبي

كتاب سياوش

عباس معروفي

ادبيات داستاني

ادبيات  و  فرهنگ

تراوشات كثيف ذهن

شبكه ادبي   1  2  3  4  5

 

مجلات خواندني

 

لوموند ديپلماتيك

سياه و سفيد

هفت سنگ

كاپو چينو

پيك هفته

شرقيان

شهروند

گذرگاه

كارنامه

صبحانه

آلاچيق

نيمروز

بخارا

كلك

نامه

لور

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

فيلتر

فيلترشکن

فيلتر شکن

آنتي

انتي

آخر

آخرين

اخر

اخرين

جديد

جديدترين

ضد

فيلترينگ

پراکسي

Tamplate By:

  خُسن آقا
 


فلسفه براي همه