نويسنده وبلاگ هيچ مسئوليتي در مورد مطالب ارائه شده در لينكها را ندارد


دريغ است ايران که ويران شود

وبلاگ جايگزين

 

فلسفه براي همه

 

مقالات فلسفي

 

  نيازمنديها   


 Gooooogle

Yahooo

goooya

goooooya

 

توانا

بلاگر

تكتاز

پاياب

كتابان

دانلود

 گو يـــا

نشريات

گفتمان

پارسيك

ويکي‌پديا

دستچين

ايران مانيا

جستجوگر

لينکستان

سلامتيران

سينما تئاتر

پرشين بلاگ

ايران فرهنگ

پي سي وورد

كتاب سياوش

 كتابهاي رايگان

فروشگاه  كتاب

كتابخانه   گلشن

پايگاه جامع پزشكان

 

 

 

فيلتر شكن

 

بهترينها

فوت و فن

مخالف فيلترينگ

 

**بروز شده در 860324*

 

فيلتر شكن   1
فيلتر شكن 2
فيلتر شكن 3
فيلتر شكن 4
فيلتر شكن 5
فيلتر شكن 6
فيلتر شكن 7
فيلتر شكن 8
فيلتر شكن 9
فيلتر شكن   10
فيلتر شكن 11
فيلتر شكن 12
فيلتر شكن 13
اخريشه نگن كم آورد

 

لينكهاي ويژه زنان

 

شبكه  زنان  ايراني

سايت خبري  زنان

تريبون  فمنيستي

مجله ايران  گوهر

زنان -- كمونيست

بنياد پژوهش  زن

زنان فاتحان فردا

زنان -- گزارشگر

انجمن حق زنان

زنان -- عصرنو

زنان -- فوروم

راديو قاصدك

زنان -- كارگر

شوراي زنان

زنان مترقي

ايران  دخت

انتخاب زنان

زنان -- آينه

آزادي  زن

مجله زنان

فمنيست

پيام زن

هستيا

كمپين

راوا

زن

 

-------------

 

آهو

گلناز

عمق

زنانه ها

ايزد بانو

ني و ناي

رهاي آبي

زن نوشت

زنان آزاده

جنس  دوم

من  يك  زنم

امشاسپندان

زن تمام شده

مجله دوستي

مرد فمنيست

خورشيد خانم

چگونه زن شدم

قصه هاي يك زن

من مسلمان بودم

اين  يك  زن  است

جنسيت    گمشده

و زن به دوردست نگاه كرد

 

مهشيد اميرشاهي

منيرو  رواني پور

ليلي  فرهادپور

نيلوفر بيضايي

سارا درويش

نسرين پرواز

شادي صدر

 

لينكهاي ويژه دگرباشان

 

حزب   سبز   ايران

هومو اوروتيسم

پي جي ال او

خانه  دوست

همبستگي

ايران جوان

هومان

صلح

 

 

كه مازندران شهر ما ياد باد

هميشه برو بومش  آباد  باد

نيازمنديهاي مازندران

 

دانشگاه علوم پزشکي بابل

موسسه مطالعاتي خزر

دانشكده فني ساري

هواشناسي استان

دانشگاه مازندران

آموزش و پرورش

مخابرات استان

اخبار  مازندران

روزنامه بشير

اخبار شمال

شمال نيوز

مازند نومه

مازندران

تبرستان

بابل نت

پارپيرار

روجين

بابل

 

وبلاگهاي مازني

 

آبگينه

سجرو

لي سر

امه ريکا

پژوهش

سوادکوه

دوزاغين

ساري نت

بابل  بازار

سكتور صفر

آيينه  انديشه

شهر بهار نارنج

سازمان توسعه بابل

مجتمع نوشيرواني بابل

يادداشتهاي  يك  ساروي

اطلاع رساني رسمي بابل

 

بندپي

 

گليا

گريوده

مازرون

كاشيكلا

فلور بندپي

زيست  بندپي

 

نشريات

 

 

نيازمنديهاي اقتصادي

 

روزنامه

سرمايه

اقتصاد پويا

عصر اقتصاد

جهان اقتصاد

صبح  اقتصاد

دنياي اقتصاد

ابرار  اقتصادي

 

 

بورس

بورکس

ايران هير

ABC تهران

تالار  بورس

ايران  بورس

خدمات بورس

شبکه خبري بورس

 

 

کانون سهامداران حقيقي

کارگزاري بانک ملي

آخرين تحليل بورس

تحليلهاي بورسي

گفتگوي بورسي

اطلاعات بورسي

كارگزاري راهبرد

لينكستان بورس

کارگزاري مفيد

بهروز شيدايي

پارس آتي نگر

سهامدار جزء

الفباي بورس

گلچين سهام

ميهن بورس

ايران تحليل

بورس نيوز

بورس نگر

بازار مالي

آبان  بروکر

آريا  سهم

پشت آينه

بورسنا

مشعل

 

Bloomberg

kitcometals

basemetals

بورس فلزات لندن

بورس فلزات تهران

بورس کشاورزي ايران

بازار اوليه  - فرابورس

 

 

 

تحليلهاي اقتصادي

ايران  اکونوميست

اقتصاد براي همه

اقتصاد خودموني

نوشته هاي  من

بورس طلا و ارز

اقتصاد در تبريز

اقتصاد ايران

سي ينا

رستاک

 

 

تازه هاي بورس و اقتصاد

 

 

 
 


فيلتر

فيلترشکن

فيلتر شکن

آنتي

انتي

آخر

آخرين

اخر

اخرين

جديد

جديدترين

ضد

فيلترينگ

پراکسي

 

 
فلسفه براي همه


Wednesday, February 08, 2006

با درود

سوفسطائيان-بخش اول

قرن پنجم پ.م با همه پرباري از لحاظ دست آوردهاي ادبي، قرن نويسندگي صرف نبود و يونانيان هنوز هم قسمت عمده غذاي روحي خود را از راه گوش اخذ ميكردند و در زندگي اجتماعي آتن جاي راويان را كه بتدريج از بين ميرفتند، قيافه تازه ميگرفت. همانگونه كه پيشتر راويان با قباهاي ارغواني در جشنهاي بزرگ شعرهاي حماسي و سرگذشت پهلوانان را ميخواندند، اكنون سوفيستها در اثناي مسابقه هاي ورزشي المپ و ساير جشنها در برابر جمعيت ظاهر ميشدند و خطابه هاي پر آب و تاب و گاه وحشت انگيز را كه خود پرداخته بودند به گوش حاضران ميرساندند. دگرگونيي كه اندكي پيش از ثلث سوم اين قرن در اموزش جوانان روي نمود با اين پديدار ارتباط داشت و مواد درسي زمانه مانند خواندن و نوشتن و حساب و موسيقي و ورزش ديگر جوابگوي زمانه نبود و با توجه به اينكه هيچ كوششي جهت تاسيس سازمانهاي اموزشي به عهمل نيامده بود، مردان دانشمند و با استعداد خود مستقلن به جبران اين نقيصه پرداختند، و اموزگاران دوره گردي پيدا شدند كه از شهري به شهري ميرفتند و جوانان را به گرد خود جمع ميكردند و به انان درس ميدادند. موضوع اين درسها عبارت بود از علوم مثبته و تعاليم فلسفه طبيعي و تفسير اثار شاعران و داوري و موشكافيهاي مابعدالطبيعي؛ ولي هسته مركزي اموزش انها، امادگي براي زندگي عملي مخصوصن سياسي بود. چنانكه در نوشته افلاتون، پروتاگوراس اهل ابدارا، كه از وي بعنوان نخستين امزگاران سوفيست نام برده ميشود، هدف اصلي درسهاي خود را چنين تشريح ميكند؛ هنري كه جوانان از من مياموزند اين استكه«در زندگي خصوصي خانه خود را چگونه سامان دهند و در زندگي اجتماعي چگونه از راه گفتار و كردار در اداره امور كشور سهيم شوند.» از اينرو اين مردان كه خود را سوفيست، يعني استاد حكمت يا معلم حكمت ميناميدند، فعاليت خود را منحصر به درس دادن به جوانان نميساختند، بلكه در پرتو استعداد و دانشي كه به انان قابليت اموزگاري ميبخشيد به سخنراني و كتاب نويسي نيز توانا بوده و اقتضاي موقعيتشان اين بود كه دائم در همه اين رشته ها كوشا باشند زيرا از هيچگونه درامد دولتي بهره ور نبودند و تنها به نيروي شخصي خويش اتكا داشتند و بيشتر اوقات در شهرهاي بيگانه در ميان بيگانگان بسر ميبردند با وجود موقعيع نامساعدي كه از لحاظ اجتماعي داشتند ارج و اعتبار خود را در ميدان مسابقه بكرسي بنشانند.
بيشتر سوفسطاييان بعنوان دانشمند، تقريبن به همه علوم زمان احاطه داشتند و بعنوان سخنور و نويسنده، از لحاظ حاضر جوابي و مبرزه جويي با روزنامه نويسان قابل قياس بودند. شايد بهتري وصف سوفسطايي قرن پنجم، بدانسان كه ما ميشناسيم، «نيمه استاد و نيمه روزنامه نويس» باشد. استقبالي كه از سوفسطاييان بعمل ميامد بسيار مساعد بود و در نتيجه، انان به موفقيتهاي مالي بزرگ نايل شدند و جوانان زيبايي پرست و دانشدوست يونان، سوفسطاييان بنام را، بقول افلاتون، بدوش ميبردند. وجه مشترك سوفسطاييان مختلف، فقط پيشه امزگاري و شرايط اشتغال به اين پيشه كه زاده اوضاع و احوال زمانبود. از اينكه بگذريم، وجه تشابه انان با يكديگر صرفن همان چيزي بود كه انانرا با بسياري از غير سوفسطاييان نيز مرتبط ميساخت؛ يعني شركت در جريانهاي ذهني و فكري عصر.

انديشه سوفسطايي
سخن گفتن از شيوه فكر سوفسطايي يا اخلاق سوفسطايي يا شك سوفسطايي، بسيار مشكل و سخت است زيرا اموزگاران مزدبگير، از حيث روحيات و طرز فكر بسيار متفاوت بودند؛ و ميتوان حدس زد كه كه انان به گرايشهايي كه در حال پيشرفت بودند بيشتر تمايل داشتند تا به گرايشهايي كه در حال افولند. سوفسطاييان كه بكلي وابسته به خوانندگان اثار و شنوندگان خطابه هايشان بودند، چاره اي نداشتند جز اينكه مبلغان گرايشهاي فكري رايج، يا دستكم گرايشهاي فكري درحال پيشرفت، باشند. بنابراين اگر اعضاي اين طبقه را بطور كلي حاملان روشنگري بشماريم چنين سختي كاملن بيدليل نخواهد بود هرچند به هيچ وجه نميتوان گفت همه سوفسطاييان روشنگر بوده اند همانگونه كه همه روشنگران سوفسطايي نبودند. بعلاوه بيشتر سوفسطاييان به علت وابستگي به هواخواهانشان، روشي معتدل در پيش ميگرفتند و حتي يك تن از انان بسوي بنيادگرايي سياسي و اجتماعي، كه افلاتون و متفكران كلبي شهامت علمداري انرا داشتند، گام ننهادند.

ادامه دارد...


__    __    __    __    __    __    __

 

مطالب قسمتهاي

 گذشته را در لينك بايگاني ميتوانيد بيابيد


بايگاني

خانه

ايميل

فلسفي

 

نگاره هاي  فلسفي

فلسفه -- باشگاه

نگرش -- فلسفي

اكسير -- فلسفي

زنده  باد  فلسفه

فلسفه  نازبانو

کافر --فلسفي

تاريخ فلسفه

فل و سفه

اند يشه

فلسفه

نيلگون

 

-------------

 

بوف

اپيستمه

شهر  خرد

فلسفه علم

فلسفه ذهن

فلسفه غرب

حسين کاجي

نيلوفر-ملکيان

ذهن  سوخته

سراي انديشه

در  آغاز  زمانه

فلسفه تحليلي

انديشه فلسفي

علي طهماسبي

سوژه در حاشيه

خودت را بشناس

انديشه در تنهايي

همه فيلسوف باشيم

انجمن  فلسفه دانشگاه قم

انساني بسيار انساني

پرسش پارسايي انديشه

 

 

پيشنهادي

 

در دفاع از سوسياليزم

از اسطوره تا واقعيت

آرشيو ماركسيست

ادبيات فلسفه هنر

آرمان  و   انديشه

منوچهر   جمالي

معنويت عقلانيت

باشگاه  انديشه

کانون  انديشه

كلوپ  انديشه

فلسفه  تاريخ

دکتر سروش

فرياد بي صدا

گروه  ملكوت

ايران باستان

توتم انديشه

انسان امروز

پيام ايرانيان

انجمن افراز

آدم  و  حوا

حوا  و  آدم

فرهنگشهر

سيپريسك

سيبستان

عصر جديد

آينده  نگر

روز سپيد

جهانبگلو

امر منفي

مريم اينا

خوابگرد

گلشن

ميلاني

اكسير

باهماد

كتابچه

دبش

افشا

 

نشريه ليبرال-دموكرات

 

مجلات فلسفي

 

خردنامه همشهري

سروش انديشه

ارغنون

ذهن

 

سايتهاي

خبري تحليلي سياسي

 

اتحاد جمهوري خواهان

فوروم سوسياليسم

همبستگي كارگري

لوموند ديپلوماتيك

كميته   اقدام

شرق انلاين

پن لاگ خبري

ايران  استار

شبكه جوان

ايران  امروز

پشت پرده

پارس  مديا

كمونيست

پيك خبري

روشنگري

راه آزادي

جبهه ملي

ايران  نيوز

هاتف نيوز

آفتاب نيوز

راه  كارگر

ايران آزاد

اخبار روز

پيك ايران

نو انديش

آذين داد

گزارشگر

نوريزاده

تبريز نيوز

گويا نيوز

صداي ما

راه توده

آريا نيوز

بروسكا

پيك نت

صبحانه

نگاه نو

فانوس

بامداد

انتخاب

رويداد

پن لاگ

بازتاب

دريچه

كومله

آشوب

نثر ما

كارگر

بهنود

ميهن

ميزان

امروز

نوروز

فردا

روزنه

پندار

داور

آينه

كار

 

-------------

 

 روزنامه هاي خبري

 

روز

ايران

شرق

اعتماد

آينده نو

حيات نو

ايران ما

جام جم

کارگزاران

همشهري

عصر آزادي

اعتماد ملي

لينك روزنامه ها

 

 

لينكهاي ادبي

 

سبز انديشان

لينك   مانيها

ايران كليدر

سمرقند

ادبكده

سخن

دوات

واژه

فروغ

قابيل

ناتور

خزه

باران

مانيها

پژواك

ماندگار

آدم و حوا

مجله شعر

گردون ادبي

كتاب سياوش

عباس معروفي

ادبيات داستاني

ادبيات  و  فرهنگ

تراوشات كثيف ذهن

شبكه ادبي   1  2  3  4  5

 

مجلات خواندني

 

لوموند ديپلماتيك

سياه و سفيد

هفت سنگ

كاپو چينو

پيك هفته

شرقيان

شهروند

گذرگاه

كارنامه

صبحانه

آلاچيق

نيمروز

بخارا

كلك

نامه

لور

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

فيلتر

فيلترشکن

فيلتر شکن

آنتي

انتي

آخر

آخرين

اخر

اخرين

جديد

جديدترين

ضد

فيلترينگ

پراکسي

Tamplate By:

  خُسن آقا
 


فلسفه براي همه