درود بر همگي سوفسطایيان-بخش پنجم
آنتيفون آنتيفون يكي از اعضاء كم اهميت گروه سوفسطائيان بشمار ميرود. او علاوه بر فيلسوف مابعدالطبيعي و اخلاقي و عالم جغرافيا و طبيعيات، به تعبير خواب و پيشگويي نيز ميپرداخته است.
آثار و انديشه آنتيفون وي اثري به نام «حقيقت» نوشته بود كه شامل دو كتاب بوده است، بقاياي كتاب دوم كه به ما رسيده است شامل تعاليمي است درباره طبيعت، كه با نظريات كهنتر شباهت تمام دارد. كتاب اول محتوايي كليتر درباره فلسفه اولي و نظريه شناسايي داشته و در طي ان، عينيت بخشيده به مفهومها، مورد نكوهش قرار گرفته است و در قطعه اي ميگويد: «كسيكه تنها اشياء دراز را ميشناسد، طول را نه به چشم ميبيند و نه ميتواند انرا از طريق عقل بشناسد{منظور مفهوم طول قابل مشاهده و شناخت نيست.}» مفهوم طول در اينجا بيگمان بعنوان نمونه بكار رفته، و مساله اي كه در ميان الست بي ترديد مساله وجود مفاهيم كلي است. و شاي آنتيفون را بتوان قديميترين معتقد به اصالت اسم(نوميناليست) ناميد كه مخالف نظريه ايده افلاتون است. در دوره باستان كتابي از انتيفون در دست بوده بعنوان «هنر تسلي بخشي» كه اين كتاب درباره ادبيات بوده است؛ مهمترين كتاب او بعنوان «درباره فكر اجتماعي بوده» است. سبك زيباي اين كتاب كه در دوره باستان شهرت فراوان داشتهاست، و رواني نثر و غناي فكري آن، از قطعاتي پيداست كه از ان باقيمانده و بدست ما رسيده است. اين نوشته، كتاب حكمت عملي(اخلاق) است و مصنف در طي ان، خودخواهي و ضعف نفس و اهستگي در عمل و تلقي زندگي بعنوان بازي نرد(كه هركس پس از باخت، دوباره بازي را ازسر ميتواند گرفت) و بي اهميتي به استاد و راهنما را، كه بقول او ”بدترين شر در زندگاني انساني“ است، سخت نكوهيده و خويشتن داري را كه نتيجه شناخت دقيق غرايز و هواهاست، و مهمتر از همه، تاثير تربيت را، با سخناني گرم و بياني عالي ستوده است. آنتيفون درميان همه امور انساني براي تربيت بزرگترين مقام را قائل است و ميگويد: «تخمي كه مي افشانيم هرگونه باشد ثمره ان همانگونه خواهد بود. اگر در روح جواني تخم تربيت شريف كاشته شود گلي از ان سربر مي اورد كه تا پايان عمرش به شكفتگي ادامه ميدهد، نه باران پژمرده اسش ميكند و نه خشكسالي.» اين سخن انديشه هاي بزرگترين سوفسطائيان، يعني پروتاگوراس، را بياد مياورد.
بدرود
|